مارال ( قصه ها ، شعرها و یادداشت های علیرضا ذیحق)

مارال ( قصه ها ، شعرها و یادداشت های علیرضا ذیحق)

نقل مطالب ترکی و فارسی این وبلاگ در مطبوعات، کتب و شبکه های اجتماعی با ذکر نام نویسنده بلامانع است. alirezazihagh@gmail.com
مارال ( قصه ها ، شعرها و یادداشت های علیرضا ذیحق)

مارال ( قصه ها ، شعرها و یادداشت های علیرضا ذیحق)

نقل مطالب ترکی و فارسی این وبلاگ در مطبوعات، کتب و شبکه های اجتماعی با ذکر نام نویسنده بلامانع است. alirezazihagh@gmail.com

شعری به زبان ترکی / یاشاییش / علیرضا ذیحق

علیرضا ذیحق


یاشاییش


من هله گلمه‌دن

گلیب گؤرمه‌دن

یاشا بویا دولمادان

یاشاردی دورمادان حیات

                                یاشا بوغاردی گؤز یاشلاری

                                                یاشلی‌لاری کؤرپه‌لری!

ادامه مطلب ...

رمان "اعلان عشق در باکو " نوشته ی علیرضا ذیحق منتش شد .



نوزایی ادبیات اقلیمی آذربایجان  با رمان  " اعلان عشق در باکو " نوشته ی علیرضا ذیحق


علیرضا ذیحق قصه نویسی است که در حوزه های رمان ، داستان بلند وداستان کوتاه  پیش از این شاهد آثار فراموش نشدنی وی  همچون کتابهای " عروس نخجوان ، زخم شیشه " ، " زنی به نام آتش و  " قصه های ذیحق "  بوده ایم و به نوعی اقلیم نویسی است که فضاهای بومی جغرافیای آذربایجان  را وارد ساحه ی داستان نویسی ایران نموده است . با کارهای او شاهد یک نوزایی بوده ایم که پیش از این در آثار نویسندگانی چون غلامحسین ساعدی و صمد بهرنگی  با سبک و سیاق های خاص خودشان تجربه شده بود.

کتاب " اعلان عشق در باکو " که تازه ترین رمان منتشر شده ی علیرضا ذیحق در پاییز 95 است با آمیزه ای از جریان سیال ذهن ، رئالیزم قوی خود را نیز وارد داستان کرده و دنیایی را پیش روی خواننده گسترده است که بیش از هر چیز با سحر انگیزی خود خواننده را غافلگیر می کند . شخصیت پردازی های پیچیده و چیدن جزئیات ماجراها به شکلی دقیق از ویژگی های بارز این اثر ماندگار است . این اثر آخرین سه گانه از رمان های " عروس نخجوان " شبهای استانبول " و " اعلان عشق در باکو " می باشد که هرکدام به نوعی تداعی گر آلام ، آرزوها ، نماد ها ، زخم های کهنه و هویت مردم آذربایجان می باشد . هر چند از میان این مثلث داستانی رمان " شبهای استانبول " به علت ممیزی شدید ، ناکام از چاپ مانده و نویسنده صرفا به انتشار آن در فضای مجازی در قالب پی دی اف قناعت کرده است .

علیرضا ذیحق که ید طولانی در نویسندگی داستانهای کوتاه به زبانهای ترکی و فارسی دارد و آثارش در کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان و ایران  مورد نقد و بررسی های متعدد قرار گرفته است  رمان " اعلان عشق در باکو " را اثری می داند که از ویژگی ها و مؤلفه های خاص ادبی و قدرت تخیل بالایی برخوردار است و لذا خواندن این اثر را به دوستداران ادبیات خلاقه و مستقل توصیه می کند .


ناشر (نشر شعر سپید )

سبز پری / داستان کوتاه / علیرضا ذیحق

علیرضا ذیحق


سبز پری


 داستان کوتاه


خود خوری می کرد وبیخ زبان اش هیچ شیرین نبود .نگاه اش که لیز می خورد فقط کلمه ها را می دید .کلمه هایی که وصله ی تن اش شده و هیچ کارد تیزی هم آن خا لکوبی ها را نمی توانست کاری بکند. روزی روزگاری جوانی کرده و حرفهایش را به پری ،عوض اینکه تو دفتری ، رو کاغذی یا تنه ی چناری بنویسد ، گفته بود با سوزن و رنگی نقش اش کنند. روسینه و بازوهایش. رنگ سال آبی بود و اما او باز ، سبز می خواست. مرد حکاک غُر زده واما او اعتنایی نکرده بود. گفته بود  : " اصلا به تو چه ؟مظنه را ببربالا."

هراس هایش را که زیر دوش شست ، چشمانش را از آینه ی قدی دزدید .حوله را به خود پیچید و تا  حسابی خشک شود سوت زد . ملودی سلطان قلبها را .غُلغُلی تو دل اش افتاد و یاد پری کرد . یاد نگاههای دل کوتاه او.


  ادامه مطلب ...