مارال ( قصه ها ، شعرها و یادداشت های علیرضا ذیحق)

مارال ( قصه ها ، شعرها و یادداشت های علیرضا ذیحق)

نقل مطالب ترکی و فارسی این وبلاگ در مطبوعات، کتب و شبکه های اجتماعی با ذکر نام نویسنده بلامانع است. alirezazihagh@gmail.com
مارال ( قصه ها ، شعرها و یادداشت های علیرضا ذیحق)

مارال ( قصه ها ، شعرها و یادداشت های علیرضا ذیحق)

نقل مطالب ترکی و فارسی این وبلاگ در مطبوعات، کتب و شبکه های اجتماعی با ذکر نام نویسنده بلامانع است. alirezazihagh@gmail.com

گامهایی با کتاب "زخم شیشه " و علیرضا ذیحق / قاسم ترکان


http://s4.picofile.com/file/7984203331/torkan.jpg

قاسم ترکان

گامهایی با کتاب "زخم شیشه " و علیرضا ذیحق

کتابی دیگربا نام" زخم شیشه " از علیرضا ذیحق را پیش رو دارم . مجموعه قصه ای است که ذیحق طی سالیان گذشته پرداخته است و ازهمه بیشتر " زخم شیشه " بامن آشناست . یا بهتر بگویم من با " زخم شیشه " آشنایی چندین ساله ای دارم ، آن آشنایی که پیوند محکی با " آدینه"* داشت .

 

 


http://s4.picofile.com/file/7984203331/torkan.jpg



قاسم ترکان

گامهایی با کتاب "زخم شیشه " و علیرضا ذیحق


کتابی دیگربا نام" زخم شیشه " از علیرضا ذیحق را پیش رو دارم . مجموعه قصه ای است که ذیحق طی سالیان گذشته پرداخته است و ازهمه بیشتر " زخم شیشه " بامن آشناست . یا بهتر بگویم من با " زخم شیشه " آشنایی چندین ساله ای دارم ، آن آشنایی که پیوند محکی با " آدینه"* داشت .

" زخم شیشه " دومین قصه از کتاب است . قصه ی اول " برفهای لگدکوب شده " است و " حنجره لال " سومین قصه و بعد از آن " سرداب نموک "،" کوه ها نیز می گریند "،" عمو عباد " و " خط های پر رنگ ".

" زخم شیشه " کتابی است در 76 صفحه . طرح روی جلدش اثر استاد جعفر نجیبی است که این روزها از تهران به خوی کوچیده است . ناشر این اثر " زوفا " است ، یار دیرین ذیحق. مدیر "زوفا " یعنی " حمید شهانقی " از دوستان قلمی من و ذیحق است . یاد شعر ها و نوشته هایش هنوز مسرورم می سازد و سادگی و بی آلایشی اش رشک برانگیز.

تاریخ چاپ این مجموعه ی قصه ، سال 1380 را دارد. در 2000نسخه که به بهای 500 تومان عرضه شده است .

ذیحق پیش از اینها نیز توان خود را در زمینه های مختلف آزموده است و من هنوز کار ستودنی وی به نام " غلام حیدر داستانی " را به یاد دارم . این اثر عاشقی به زبان مادری ذیحق است . پرداخته ی ذیحق و از سلسله داستانهای شفاهی آذربایجان که به همت وی به کسوت نثر شیرین دیارمان در آمده است .

" قشقائی ائل ادبیاتی " و " آذربایجان گولوشی " از جمله کارهای ذیحق است که در سالهای پیش از این شاهدش بودم . اینها تمامی کارهای وی نیست . او از سالهای سال با جراید همکاری داشت .

کارهایی که در اوایل انقلاب اسلامی با " کیهان فرهنگی " انجام  می داد و زمانی که حسین فیض الهی ( اولدوز) در کار تهیه و انتشار مجله " دده قورقود " بود و زمانی که با بنده در " آدینه " * بود و بعد از آن در نشریه ی " صاحب " تبریز.  ذیحق هیچ وقت مرا فراموش نکرده است و من هیشه چشم به راه نامه هایش بودم و کارهای تازه اش.


به نقل از :

روزنامه ی " صاحب " ، چاپ تبریز، چهارشنبه 3 مرداد 1380- سال دهم شماره 545

-----------

  * " آدینه " ویژه نامه ی نشریه ی " مهد آزادی " تبریز بود که روزگاری به همت " صمد بهرنگی " تأسیس شده بود و در سالهای بعد از انقلاب اسلامی ، چندین سال توسط " قاسم ترکان " ( قاسم قاسمی ترکان) در روزهای شنبه و با محوریت فرهنگ و ادب  و تکیه بر ادبیات پیشرو ایران و جهان در 8 صفحه ی مستقل منتشر می شد . بعد ها قاسم ترکان به انتشار نشریه " صاحب " اقدام کرد که پیش از آن مسؤولیت اش با شاعر و روزنامه نگار مطرح آذربایجان ، زنده یاد " کریم شفایی ارسنجانی " بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.